694 404 828 Dostawa zaraz po zakupie Dostępność 24h na dobę

Zarządzanie sobą w czasie

0

Do niedawna mówiło się o zarządzaniu czasem, jednak jak się okazuje to określenie nie oddaje jednego z ważnych aspektów planowania i organizacji – czas jest jeden i nie da się nim zarządzać. Można natomiast zarządzać sobą, czy zespołem w czasie, można planować i organizować zadania, decydować o priorytetach i ustawiać je w harmonogramie. To wszystko to kompetencje podlegające rozwojowi i warto je kształcić.

 

Jeśli zarządzasz zespołem, albo jesteś trenerem czy coachem pewnie wspierasz innych w tym aby wyciskali z upływającego czasu co się da. Takie są trendy, że chcemy być efektywni, skuteczni i nie marnować czasu… jak to robić, żeby upływający czas nie przeciekał nam przez palce i aby mieć poczucie, że dobrze go wykorzystujemy. Pomóc w tym może szereg teorii i koncepcji tego jak należy planować zadania, co robić, żeby właściwie ustawiać priorytety i wybierać określone działania do podjęcia w wyznaczonym czasie.

 

Podstawowe umiejętności jakie są potrzebne, aby skutecznie zarządzać sobą lub innymi w czasie to:

  • Szacowanie ilości czasu potrzebnego na wykonanie określonych zadań
  • Dokonywanie wyboru co i kiedy realizować
  • Decydowanie o tym kto powinien wykonać daną czynność i z jakiego powodu – tu mierzymy się z całym zagadnieniem delegowania
  • Planowanie harmonogramu z uwzględnieniem rytmu dnia
  • Koncentrowanie się i zbieranie motywacji do działania
  • Nie poddawanie się trudnościom i nie porzucanie działania

 

To jednak nie wszystko, bo jest szereg umiejętności dodatkowych, które w dłuższej perspektywie decydują o tym jak skutecznie czas będzie wykorzystywany przez nas czy innych, których uczymy. Należą do nich między innymi:

  • Umiejętność relaksowania się i utrzymywania work live balance
  • Uczenie się na błędach i wyciąganie z nich wniosków
  • Asertywność i rezygnowanie z pewnych zadań

 

Jeśli Twoim zadaniem jest poprawa czyjejś efektywności realizacji działań musisz najpierw wiedzieć z czym sobie nie radzi, z czym ma kłopot, co jej przeszkadza w byciu efektywnym. Możesz to zrobić w trakcie wywiadu, obserwacji czy ankiety, która pozwoli Ci oszacować luki kompetencyjne. Powyższa lista może Ci pomóc w przygotowaniu takich działań – przygotuj sobie listę pytań do każdej wspomnianej umiejętności – uczestnicy szkoleń często wiedzą co im doskwiera i przeszkadza na co dzień – to pomoże Ci zaplanować spotkanie rozwojowe.

W naszym sklepie znajdziesz szereg materiałów, które pomogą Ci przygotować zajęcia z obszaru planowania i organizacji.  Wiedza to tylko wstęp, najważniejsza jest praktyka więc zwróć szczególną uwagę na ćwiczenia, które pokażą uczestnikom jak mają planować, co robić z natłokiem zadań i jak ustanawiać priorytety.

 

Nie musisz być ekspertem w tej dziedzinie, żeby ćwiczyć jej elementy z innymi – jako szef możesz rozwijać swoje umiejętności wraz z pracownikami twojego zespołu. Zorganizujcie kilka krótkich spotkań na których wykonacie kilka ćwiczeń. Między spotkaniami trenujcie w praktyce poznane umiejętności – to daje długoterminowy wzrost kompetencji – do dzieła :)

Komentarze do wpisu (0)

Zapisz się na Newsletter
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać wartościowe treści dotyczące wspierania innych w rozwoju.
Twoje dane będą przetwarzane zgodnie z naszą polityką prywatności
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Szablon Shoper Modern™ od GrowCommerce
Sklep internetowy Shoper.pl